ترتیب خوردن مواد غذایی در یک وعده می‌تواند بر مقدار قندخون تأثیر گذارد

12 اکتبر 2017- یک تحقیق جدید نشان داد مصرف سبزیجات و پروتئین‌ها قبل از کربوهیدرات‌ها می‌تواند مقدار قند خون و انسولین را بطور قابل توجهی کاهش دهد.

 بی شک مصرف کربوهیدرات‌ها می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشکل ساز باشد و کاهش مصرف شکر و نشاسته‌ی تصفیه شده شاید مهمترین تغییرات تغذیه‌ای برای مدیریت مقاومت به انسولین باشد. با این حال در این مطالعه مشخص گردید که ترتیب خوردن غذا در یک وعده‌ی غذایی می‌تواند در افزایش قند خون بدنبال خوردن یک غذای حاوی کربوهیدرات تفاوت ایجاد کند.

محققان کالج پزشکی Weill Cornell در نیویورک، نشان دادند که بدترین زمان برای مصرف کربوهیدرات‌ها، درشروع یک وعده‌ی غذایی یعنی زمانی است که معده خالی می باشد.

 در این مطالعه، از 16 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت نام گردید. به این افراد غذاهای یکسانی درسه روز داده شد، اما در هر روز زمان‌بندی صرف کربوهیدرات‌ها (نان ciabatta و آب پرتقال) در حین غذا تغییر کرد.

 شرکت کنندگان یا با کربوهیدراتها وعده‌ی خود را آغاز کردند و بدنبال آن پروتئین (سینه‌ی مرغ گریل شده بدون پوست) وسبزیجات(کاهو، گوجه وخیار) مصرف نمودند و یا ابتدا سبزیجات و پروتئین را مصرف کرده و کربوهیدرات‌ها را در انتها میل نمودند و یا همه‌ی غذاها را با هم بدون هیچ ترتیب خاصی مصرف کردند.

براساس مقایسه‌ی مقدار گلوکز و انسولین پس از صرف غذا در سه روز متوالی( مقدار گلوکز و انسولین زیرمنحنی یا AUCs) مشخص گردید که مصرف کربوهیدرات‌ها در آخر هر وعده‌ی غذایی مفیدتر از مصرف آنها در ابتدا یا مصرف مخلوطی از غذاها با یکدیگراست.

مصرف کربوهیدارت‌ها در انتهای وعده به جای ابتدای وعده، منجر به کاهش 53 درصدی AUCs برای مقدار قندخون می‌شود. مصرف کربوهیدرات‌ها در انتهای وعده‌ی غذایی از میزان انسولین نیز پس از صرف غذا کاسته و مقدار هورمون روده‌ای GLP-1 را افزایش داد.

اگرچه این مطالعه کوچک بود، یافته‌های آن باید در الگوهای غذایی و ترکیبات غذایی مختلف تکرار شود. این یافته‌ها یک روش ساده و قدرتمند برای کاهش قندخون را به ما نشان داد. تحقیقات قبلی نشان داده ‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند فواید متابولیکی مشابهی را با کاهش مصرف کربوهیدارت کلی روزانه‌ی خود بدست آورند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی کم کربوهیدرات برای رسیدن به مقدار قندخون طبیعی از برنامه‌ی Low Carb در سایت دیابت بریتانیا دیدن کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/food-order-during-a-meal-may-impact-blood-sugars,-suggests-new-study-92417480.html